EYEOpener, Budapest Hungary 2020

Maaliskuun alussa 2020  järjestettiin Erasmus+ EYEOpener koulutus, johon pääsimme lähtemään Muhokselta kolmen hengen porukalla. Koulutuksen tavoitteena oli opettaa osallistujia suunnittelemaan kansainvälisiä projekteja että tekemään omia Erasmus-hakemuksia omille projekteilleen. Koulutukseen osallistui noin 40 henkeä ympäri eurooppaa (Suomi, Bulgaria, Kreikka, Unkari, Italia, Latvia, Norja sekä Romania). Koulutus järjestettiin Budapestissä, Unkarissa.

Saavuimme Budapestin lentokentälle maanantaina aamupäivästä, jossa myös törmäsimme ensimmäistä kertaa toiseen Suomesta tulleeseen tiimiin. Meillä oli kuitenkin erilaiset kulkusuunnitelmat, joten tiemme erosivat vielä toistaiseksi. Olimme jo Suomesta käsin varanneet jatkoyhteydet hotellillemme, joten matka määränpäähän sujui varsin mukavasti ilman ongelmia.

Hotellimme oli todella mukava paikka hieman kauempana keskustasta, joten saimme nauttia olostamme kaukana kaupungin hälystä. Meillä oli myös vielä reilusti aikaa jäljellä, sillä ohjelman oli määrä alkaa vasta illasta kaikkien saavuttua hotellille. Tutustuimme kaikessa rauhassa paikkoihin ja vaihdoimme jo muutamia sanoja muiden EYEOpeneriin saapuneiden kurssilaisten kanssa. Illan infotilaisuus oli varsin nopea, sillä suurin osa väestä oli hyvin väsyneitä matkan jäljiltä.

Aamuisin ohjelma alkoi aina päivästä riippuen klo. 9:00-10:00, jota ennen saimme nauttia aamupalasta hotellin ruokasalissa. Opetus-sessiot alkoivat aina erilaisilla ryhmäytymistehtävillä, joissa päästiin tutustumaan toisiimme tai muuten virkistäytymään päivää varten. Opetuskaan ei ollut pitkäveteistä, vaan monipuolinen tekeminen ja mahtavat opettajat saivat ohjelman mielenkiintoiseksi ja hauskaksi. Sessioiden välissä pidettiin kahvitteluja, joilla sai vapaasti ottaa vähän taukoa tai jutella muiden kurssilaisten kanssa.Osa oppisessioista oli myös jaettu kahtia: ohjaajat ja nuoret jaettiin kahteen eri porukkaan, joille opetettiin hieman eri asioita kansainvälisiin projekteihin liittyen.

Ohjelmaan kuului opetuksen lisäksi myös muuta aktiviteettia. Alkuviikosta järjestettiin kansainvälinen retroiltama, johon maiden tiimit kasasivat omat pöytänsä. Näytillä oli tavaraa omasta maasta sekä myös kasoittain maiden omia herkkuja, joita sai mielen mukaan maistella. Keskiviikkona taas seurasi yksi viikon kohokohdista: “aarteenetsintätehtävä” Budapestin keskustassa. Osallistujia ei valitettavasti ilmoittautunut paljon ja porukka muodostuikin kaikista Suomalaisista, Unkarilaisista ohjaajista sekä yhdestä Latvialaisesta. Porukan pienestä koosta huolimatta iltapäivä oli mahtava, ja pääsimme ohessa myös näkemään nähtävyyksiä ja hienoja maisemia. Ilta myös huipentui ruokailuun mukavassa ravintolassa koko EYEOpener-porukan kanssa.

Lopulta pääsimme tehtävissämmä siihen pisteeseen, että aloimme tekemään simulaatioharjoitusta. Tehtävänä oli etsiä kaikkien kurssilaisten joukosta porukka, jonka kanssa alettaisiin harjoituksena suunnittelemaan toimivaa nuorisovaihtoa. Me aloimme suunnittelemaan projektia Norjan ja Bulgarian kanssa. Tämä tehtävä kesti parisen päivää, ja oli alkuviikkoon verrattuna erittäin intensiivistä, mutta myös palkitsevaa aikaa. Samalla opimme myös paljon projektikumppaneistamme, ja toivomme, että pääsemme joskus toteuttamaan suunnittelemamme projektin myös käytännössä.

Viimeisenä iltana otimme osaa “loppubileisiin”, jossa vielä kerran päästiin juttelemaan ja viettämään aikaa muutamien muiden kurssilaisten sekä ohjaajien kanssa. Emme tosin viipyneet pitkään, sillä meillä oli lähtö jo aikaisin seuraavana aamuna.
Lauantaina meidät haki hotellilta jo aiemmin varaamamme taksi, ja saavuimme lentokentälle hyvissä ajoin. Valitettavasti lentomme oli myöhässä, josta seurasi odottelua huomattavasti enemmän, kuin mihin olimme alunperin varautuneet. Suomen maaperälle pääsimme myöhään samana iltana.