Nordic 4H Camp Bornholm 2019

Kesällä 2019 Muhokselta lähti jälleen ryhmä nuoria Pohjoismaiselle 4H-leirille. Tässä yhden leiriläisen, Elinan, kertomus matkastamme:

Lähdimme torstaii-iltana 18.7. Oulun linja-autoasemalta bussilla kohti Turkua. Turussa pääsimme perjantaiaamuna laivaan, jolla menimme Tukholmaan. Ruotsissa lähdimme kohti Bornholmia jälleen bussilla. Yövyimme matkalla hotellissa ja seuraavana päivänä pääsimme vihdoin Ystadiin ja lautalla Bornholmiin. Perillä olimme siis 21.7.

Suomesta lähtijöitä oli noin viisikymmentä. Suunnilleen puolet oli vaihtareita, puolet suomalaisia ja suomenruotsalaisia muutama. Itse leirillä osallistujia oli satoja, josta valtaosa oli norjalaisia. Ilmeisesti tanskalaisia oli kuitenkin mukana muutama ja ruotsalaisia huhun mukaan yksi oli eksynyt paikan päälle. Suomen vaihtareita oli ainakin Yhdysvalloista ja Kanadasta. Muhoksen 4H-yhdistyksestä lähtijöitä oli toiminnanjohtajan lisäksi viisi.

Päivisin meillä oli järjestettyä ja vapaaehtoista toimintaa sekä itse valittuja aktiviteetteja. Vapaaehtoisena ohjelmana oli tarjolla tiedepajaa, neulomista, ristipistoja ja punomista. Ristipistoja harrastimme useampana päivänä. Ohjeita oli esimerkiksi leirin logoon. Aktiviteettivaihtoehtoina oli muun muassa golf, pyöräily, kiipeily ja maatilalla vierailu.

Leirin alkuun meillä oli tutustumisleikkejä. Heitimme saapasta takaperin jalkojen välistä, kuljimme sokkona pariinkin otteeseen, teimme vaatteista köysiä, kiskoimme ihmisiä jaloista ja kaikkea vastaavaa. Leirin alkuun oli myös kulkue, jossa kuljimme maittain tai alueittain. Olimme omassa Suomen ryhmässä ja lisäksi vaihtareilla oli oma ryhmä. Pukeuduimme valkoiseen ja siniseen. Huusimme “Suomi, perkele” ja aina välissä välistä kuului ruokia, kuten “karjalanpiirakka”, “salmiakki” ja "maksalaatikko”.

Aktiviteeteikseni olin saanut Gudhjemin kaupungissa käymisen ja huvipuiston. Tiistaina lähdin käymään Gudhjemissa. Aktiviteetti alkoi venereissulla Bornholmin rantaa pitkin oppaan selostaessa ympäristöstä. Veneessä oli hieman ahdas tunnelma ja taisi joku seisoakin. Veneajelun jälkeen lähdimme Suomen porukalla syömään pitsaa ja jäätelöä. Samalla reissulla sain ostettua tuliaiset.

Torstaina puolestaan menin huvipuistoon. Olimme kuulleet jo tiistain ryhmältä, että paikka oli enemmänkin lapsille tarkoitettu. Löysin taas porukakseni pari suomalaista. Itse en tahtonut uimaan ja ilmeisesti ryhmänikin sai pian tarpeekseen. Hyödynsin taas tilaisuuden saada jotain muuta kuin leiriruokaa, johon alkoi hieman kyllästymään siihen viikon mittaan. Tarjolla oli hampurilaisia ja jäätelöä. Lisäksi kiertelimme puistoa katsellen eläimiä ja lasten taikurishowta.

Yhteisenä toimintana kävimme myös katsomassa Bornholmin jonkinlaista vanhaa kaupunkia, jonne oli rakennettu historiallisia rakennuksia ja esiteltiin sen ajan elämäntapaa. Siellä oli myös pelejä ja leikkejä ja muuta tekemistä tarjolla.

Meillä oli yksi päivä 4H Fair eli suomeksi messut. Jokainen maa tai alue oli tuonut jotain paikallista. Yksimielisesti me suomalaiset totesimme meidän telttamme parhaaksi. Teltan takana pelattiin mölkkyä ja muuten tarjolla oli suklaata, salmiakkia, karkkia, ruissipsejä ja purkkaa sekä suomenruotsalaisten saaristolaisleipää. Muilla teltoilla mm. jalkapainittiin ja pikaystävystyttiin.

Iltaisin ja välillä muihinkin aikoihin kokoonnuimme yhteen lavalle iltaohjelmaa varten. Ryhmät esittivät joko paikallista ohjelmaa tai sitten muuta tekemistä. Hyvin useassa ohjelmassa tanssittiin, vaikka joissain myös kilpailtiin ja laulettiin. Yksi päivä eräs tyttö yritti löytää treffiseuraa neiti X:nä ja kerran juontaja päätyi sulhaseksi leirihäissä. Lisäksi oli järjestetty myös esimerkiksi zumba-tunti, vihreä ilta, disko ja kykykilpailu.

Mieleen jäi myös lipunryöstö, jota harjoitimme ahkerasti. Jossain vaiheessa olimme onnistuneet viemään kaikkien maiden liput ja yhtenä toisena yönä lipputangoissa näkyi vain Suomen 4H:n lippuja. Toisaalta sitten meidänkin lippuja vietiin paljon ja jossain vaiheessa lipputangoissa oli vain Suomen minilippuja, koska isot olivat hukkateillä.

Iso teltta oli auki myöhään ja sinne sai jäädä puhumaan ja tutustumaan ihmisiin, vaikka teltta-alueella oli jo hiljaisuus. Joku yö valvoin itsekin, mikä kadutti hieman seuraavana päivänä, vaikka norjalaiset olivatkin mukavaa seuraa. Viimeisenä yönä kuitenkin halli oli auki koko yön. Itse purin telttani jo illalla ja nukuin Suomen yhteisessä teltassa viimeisen yön parin muun kanssa.

Lauantaiaamuna lähdimme aikaisin kotia kohti. Ensin lautalla Ystadin ja siitä bussilla Tukholmaan. Yövyimme laivassa ja sitten Muhoksen porukka matkusti vielä Ouluun bussilla. Perillä olimme 28.7.